عرفان

عرفان

عرفان اسلامی
عرفان

عرفان

عرفان اسلامی

کافر، مومن و عارف

ابن عربی در کتاب العبادله در باب عبدالله بن عبد الشکور بن داوود؛ کافر و مومن و عارف را این گونه تعریف می کند: "کافر از ربش به نفسش عدول می کند و مومن از نفس به ربش عدول می کند و عارف از ربش به ربش عدول می کند. کافر در ظلمت واقع است لذا محجوب است و مومن در نور واقع است پس صاحب کشف است و عارف حجابهای نور و ظلمت را پاره نموده و حق را به حق می بیند و اشیاء را نیز به حق می بیند ولی مومن به نور حق می نگرد نه به واسطه حق."

شیخ در این مقال افراد را به سه گروه تقسیم کرده گروه اول که عوام الناس هستند که در واقع کافر به حقند، از رب و پروردگار خود به نفس خود عدول می کنند. در اعتقادات و در اعمال و رفتار متابعت از نفس دارند و رب خود را فراموش کرده اند اگرچه در زبان یا رب  یا رب گویند. چون در اعمال و سکناتش خدا را پوشانده است پس او کافر است یعنی پوشاننده. زیرا افعال را به خود و خلق نسبت می دهد.  اما مومن حقیقی که سالک الی الله است چون در نور از جانب ربش است صاحب کشف است و حقایق را به نور خدا می بیند نه هوای نفس. پس او از نفسش عدول کرده و با نور رب؛ بسوی رب خود حرکت می کند. اما عارف که در واقع به حق واصل شده است از حق به سوی حق حرکت می کند که این سفر حرکت در اسماء الهی است عارف هر لحظه معرفتش به حق بیشتر می شود قل رب زدنی علماً چون تجلیی از تجلیات حق را دریافت می کند که قبلاً آن را نمی دانست. او به حقایق اشیاء با دیده الهی خود علم می یابد. نه مثل مومن که با نور خدا می بیند بلکه عارف با چشم خدا می بیند. بدیهی است که او در شناخت عالم وجود دچار خطا و اشتباه نمی شود.  

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوالفضل سپهر دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت 11:41

با سلام خدا قوت به شما . منظوراز نور در این عبارت "حقایق را به نور خدا می بیند نه هوای نفس" چیست و چه تفاوتی با نوری که اشیاء در فیزیک ماده از خود منتشر می کنند تا دیده شوند ، دارد؟

سلام علیکم. منظور از نور در لسان شرع نور فیزیکی نیست. بلکه چون انسان هر چیز را با نور مشاهده می کند، ادراک حقایق نیز با چشم باطن، طبعا نور باطن می خواهد. نور باطن چیزی است که با آن می توان راه راست را از انحراف پیدا نمود. به هر حال هر نوع سخن گفتن با انسان مادی باید از الفاظ دنیوی که زبان بشری با آن ساخته شده، استفاده نمود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد