عرفان

عرفان

عرفان اسلامی
عرفان

عرفان

عرفان اسلامی

طهارت ذاتی ولی مطلق

در باره آیه شریفه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً سخن بسیار رفته است. با مراجعه به تفاسیر، چیزی به عنوان طهارت ذاتی به معنایی که ذکر می شود مشاهده نشد و اغلب درگیر با اهل سنت بودند و اینکه اثبات نمایند این قسمت از آیه شریفه مربوط به زنان پیامبر نیست بلکه به اهل بیت عصمت علیهم السلام  باز می گردد.  اما متاسفانه از این مطلب اساسی غافلند که معنای طهارت در اهل بیت با طهارت سایر انبیاء و اولیاء و با طهارت مومنین چه تفاوتی دارد و اساسا مراتب طهارت چیست و یا عصمت ایشان چیست و تفاوتش با عصمت انبیاء چه می باشد. ما در باب عصمت در مطالب قبلی نکاتی را به اجمال عرض کرده ایم. در باب طهارت نیز مطلب به همان سیاق است. طهارت در ائمه هدی علیهم السلام طهارت ذاتی است  و ذاتی به هیچ وجه تغییر نمی کند یعنی طهارت در ایشان زائل شدنی نیست. کما اینکه بُعد و جرم از جسم مادی  زائل شدنی نیست. نکته مهم در جایگاه معصومین این است که نسبتهایی که در تمام خلق جاری و ساری است در باره ایشان مصداق ندارد. کما اینکه در باره حق تعالی نسبتهایی مثل جهل و لغزش و ناپاکی بی معناست، در مورد ایشان هم، چنین نسبتهای خلقی بی معنا و سالبه به انتفاء موضوع است. از این رو ولی مطلق طهارت بالذات دارد نه اینکه خدا او را پاک می کند یا خدا نمی گذارد ناپاکی به او سرایت کند.  نسبتهایی از قبیل علم وجهل، طهارت و نجاست و ... به ساحت اقدس حضرات چهارده معصوم علیهم السلام راه ندارد. این نسبتها برای دیگران وضع شده و برای ایشان معنا پیدا می کند کما اینکه این نسب به ذات الهی راه ندارد. 

اما در مورد سایر انبیاء و اولیای الهی، طهارت ذاتی به معنایی که عرض شد وجود ندارد. زمانی ایشان به طهارت می رسند که با اهل بیت پیوند برقرارکنند و مثل سلمان منا اهل البیت شوند. سلمان طهارتش بعد از وصول به اهل بیت بود یعنی زمانی که به قرب امیر المومنین علیه السلام رسید به طهارت دست یافت. و اگر از آن حقیقت دور شود دوباره باید طهارت بگیرد. بقیه انبیاء و اولیاء نیز همین طورند ولی خود علی علیه السلام طهارت ذاتی دارد و به هیچ چیزی نجس نمی شود بلکه او مطهِر دیگران است. لذا جنابت یعنی دوری از وصال ولی مطلق، که آن توجه به غیر است. جنابت از جنب است و جنب به معنای کنار بودن و بعد از آن حقیقت. لذا باید غسل کند و خود را با آب که تنزل ولایت است پاک کند هم جسم خود و هم خیال و ذهن خود و هم عقل خود و هم قلب را از توجه به غیر پاک نماید. پس حقیقت ولایت مطلقه چون طهارت اصلی ذاتی دارد همه چیز را پاک می کند و خودش به هیچ چیز نجس نمی شود. و دیگران با توجه به او و عنایت او به طهارت می رسند.