عرفان

عرفان

عرفان اسلامی
عرفان

عرفان

عرفان اسلامی

عیسای فاطمی

و سلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم ابعث حیاً در سوره مریم از قول عیسای مسیح حق تعالی نقل می کند که عیسی بر خود در سه روز سلام کرد. روز ولادت روز مرگ و روز  بعثت. سلام اسم حق است و یکی از 99 اسم مشهور خداست. عیسی پیامبری است که ولادتش بدون پدر بود به قول ابن عربی عیسی از ماء متوهم جبرئیل و مریم به وجود آمد. پس به نوعی پدرش جبرئیل است که روح مجرد می باشد. از این رو وی ملقب به روح الله است. به همین سبب نیز توانایی احیای اموات را داشت. حتی زمانی که در شکم مادر بود مریم به درخت خشکیده ای تکیه کرد درخت سبز شد به واسطه عیسای جنین. زیرا همانطور که قبلاً گفتیم، روح عامل حیات است. و هر جا که روح برود آنجا حیات به وجود می آید. وی زمانی که بدنیا آمد نیز به سخن در آمد و گفت انی عبدالله اتینی الکتاب و جعلنی نبیاً و جعلنی مبارکاً. خود را بنده الله که اسم اعظم است می دانست و گفت به من کتاب داده شده و من پیامبرو مبارک قرار داده شدم. ابن عربی در این باب می گوید سلام بر خود بالاتر از سلام خدا بر انسان است. زیرا کسی که بر خود سلام می کند با اسم سلام آشناست ولی کسی خدا بر او سلام می کند قبلاً با سلام آشنا نبوده است. مثل جناب یحیی که حق فرمود و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیاً. سلام بر او روز ولادت و روز مرگ و روز بعث. پس خدا یحیی را با اسم سلام آشنا کرد. ولی عیسی با اسم سلام آشنا بود لذا خودش بر خود، سلام کرد. 

همانطور که قبلاً اشاره شده است بر اساس روایات، سلام در قرآن اشاره به ساحت مقدس حضرت زهراء سلام الله علیهاست. عیسی با حضرت زهراء سلام الله علیها آشنا بود و به عبارت دیگر فاطمی بود. و چنین گفت که من فاطمی هستم و با حضرتش آشنایم. و این آشنایی تا قیامت با من همراه است. همین آشنایی سبب نبوت و رسالت او بود و همین آشنایی به او قدرت شفای بیماران و احیای اموات داد.