عرفان

عرفان

عرفان اسلامی
عرفان

عرفان

عرفان اسلامی

مذهب زینبی

ابن عربی در باب 178 معرفت مقام محبت در بخشی از قصیده اش گوید:

تعجبت من زینب فی الهوی

و لیس لنا غیرها مذهب

در روز شهادت حضرت عقیله بنی هاشم سلام الله علیها به یاد این شعر از ابن عربی افتادم که می گوید: تعجب می کنم از زینب در عشق و برای ما مذهبی غیر از او نیست. اگرچه ابن عربی فرزندی به نام زینب داشته است ولی به نظر نمی رسد که این شعر را راجع به فرزندش نوشته باشد چون می گوید مذهب من غیر زینب نیست. بعید نیست وی به عشق حضرت زینب سلام الله علیها نام فرزندش را زینب نهاده باشد. وی در باب 167 نیز به صراحت می گوید خلیفه کسی است که خدا وی را بر بندگانش به خلافت برگزیده باشد نه کسی که مردم انتخاب کنند و با وی بیعت نمایند. 

مرحوم عمان سامانی در باب حضرتش گوید:

سرخوش از صهبای آگاهی شدم

دیگر اینجا زینب اللهی شدم

این زینب اللهی به معنای بندگی و قبول ربوبیت آن حضرت و اهل بیت علیهم السلام در مقام خلافت و ظهور ذات الهی است چنانچه حافظ گوید:

عهد ما با لب شیرین دهنان بست خدا

ما همه بنده و این قوم خداوندانند.