عرفان

عرفان

عرفان اسلامی
عرفان

عرفان

عرفان اسلامی

لیلة القدر

در برخی روایات ذکر شده که منظور از لیله القدر وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست. همچنین آمده است که من ادرک فاطمه فقد ادرک لیله القدر. شناخت شب قدر به شناخت حضرتش موکول شده است. و چون شناخت کامل او ممکن نیست فرمود و ما ادراک ما لیله القدر. زیرا حضرت زهرا سلام الله علیها، المجهوله قدرها. قدر او مجهول است. لذا کسی به حقیقت ادراک وی نرسد. شاید عبارت شب و لیله نیز به همین علت باشد یعنی وی در پس پرده غیب هستی است. ایشان تنها معصومی است که نه امام است نه پیغمبر. یعنی ظهور آن حقیقت در عالم مخفی است زیرا امامت و رسالت آشکار است. بر همین مبنا ظهور ایشان در قلوب عاشقان و عارفان نیز مخفی و پنهان است. یعنی در ظاهر اثری ندارد. اگر ایشان بر قلب کسی تجلی کنند، او تا مطلع فجر که روز قیامت یا روز کشف حقایق است؛ از هر گناه و انحرافی در سلامت است. سلام هی حتی مطلع الفجر. یعنی در سیر و سلوکش از تصرفات هوی نفس و شیطان به دور است. نکته دیگر اینکه همانطور که ظهور حضرتش مخفی و بدون علامت ظاهری است، شب قدر نیز در شبهای سال مخفی است. یعنی شخص نمی داند که چه زمانی آن حقیقت در وجودش آشکار می شود. اگر چه به حسب روایات در ماه رمضان است اما همانگونه که قبلاً اشاره شد ماه رمضان سی روز تقویمی نیست بلکه مقام و درجه ای برای عاشقان است. پس وی در رمضان عشق پنهان است. همانطور قرآن در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است که آن حقیقت و باطن قرآن است و گرنه ظاهر و الفاظ قرآن در طول بیست و سه سال نازل شده است. و اگر در روایات شبهای خاصی مثل 19 یا 21 و 23 و یا 27 ذکر شده است ارتباط آن حقیقت با ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. زیرا شبهای ضربت خوردن و شهادت ایشان است. کما اینکه کوثر، ایشان؛ و حضرت علی علیه السلام ساقی آن است. پس علی از حوض زهرا به عاشقانش ماء حیات و علم و معرفت و محبت عطا می کند. 

ساقیا جانم بگیر و جام ده    هستیم بستان مرا آرام ده   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد